Nagyjából 3 éves lehettem, amikor a szüleim elkezdtek úszni járatni. Nem nagy túlzással azt mondhatom, hogy egyszerre tanultam járni és a vízben létezni, szóval nem véletlen, hogy teljesen természetes közegem és imádok benne létezni, minden formában. Az úszás, a vízi sportok, mind-mind nagy szerepet játszanak az életemben. Szörfözök és búvárkodok, legnagyobb bánatomra mindkettőhöz el kell utaznom itthonról, de összességében mindig megéri az élményért. Van viszont egy hasonlóan csodás sport és szabadidős program, amit itthon is gyönyörű környezetben lehet űzni. Ez pedig a vitorlázás. Sőt, tovább megyek: vitorlázás a Balatonon.
A balatoni vitorlázás nagyjából 7-8 évesen ejtette rabul a szívemet és azóta amikor csak lehet visszatérek. Nekem sajnos nincs jogosítványom, na meg persze hajóm se, de mindig volt egy-két ember a baráti társaságomban, akiknél valamelyik volt a kettőből. Így ha hajó volt, akkor örültünk és mentünk, ha pedig csak jogsi, akkor béreltünk egy hajót a hétvégére és úgy vágtunk bele a gyönyörű kékségnek. Most pedig már abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a párommal hosszú évek kuporgatása után tudtunk venni egy pici vitorlást. Kettőnknek kényelmes, de többen már igencsak szoronganánk rajta. Egyszerűen imádjuk, nyaranta mindig leköltözünk és ott élünk, van hogy hetekig. Néha csak azért kötünk ki, hogy új muníciót vásároljunk és már megyünk is vissza a tó közepére. Persze olykor vannak is ebből izgalmak, például ha egy nagyobb vihar jön a semmiből, miközben mi békésen alszunk. De nagy bajunk még nem volt szerencsére. Bár egyszer már igazán kimenthetnének egy jetskivel vagy valami különleges vízi járművel. Már régóta vágyom rá, hogy ilyeneket is kipróbáljak, de valahogy nem akarnak a közelembe kerülni. Lehet, hogy így óv az ég a csalódástól, nem tudhatom…
De lényeg, hogy a hajózással olyan csodálatos élményeim és emlékeim vannak és időről-időre egyre többet szerzek belőlük, hogy ez mindig rengeteg energiát ad és kedvet csinál, hogy újra meg újra kimenjek. De ez még nem jelenti azt, hogy a szárazföldi létet teljesen elhanyagolhatom. Az autót épp úgy karban kell tartani, ahogy a házunkat, hiszen ez csak egy nyári lak, ősztől tavaszig sajnos nincs lehetőségünk itt lenni, mert hát befagy a hátsónk, na meg a tó is – jó esetben.
Éppen ezért nem feledkezünk meg arról sem, hogy mindig milyen szezonális problémákat kell megoldani a szárazföldön. Például ha új nyári gumi kell a kocsira… Ha mondjuk szembe jön egy akciós ajánlat, biztos, hogy nem megyek el mellette anélkül, hogy rákerestem volna. Sajnos el vannak kopva a szettek az autóinkon, ezért mindig sasolom, hogy van-e valami kedvező ajánlat, hiszen télit is meg nyárit is venni, ráadásul egyből két szettet, az kicsit húzós volna egyszerre. Általában a neten keresgélek mindenféle ilyesmit, mert sokkal jobban át tudom gondolni és össze tudom hasonlítani, hogy mit veszek meg és mi mennyibe kerül, mint mondjuk egy üzletben.
A gumidiszkont.hu oldala például nagyon hasznos. Nagyon sokféle márkájú gumijuk van, csak hogy néhányat kiemeljek belőlük van Pirelli, Dunlop és Michelin is, mindezeken belül persze különböző szériájú és a méretű abroncsok közül lehet választani. Ráadásként most egészen nem mindennapi akciókkal lehet találkozni, mert akár 40-50% kedvezménnyel hozzá lehet jutni a kiválasztott gumiszetthez. Ez mondanom sem kell, hogy mennyire rengeteg pénz, főleg abban az esetben, ha egyből két szettet akarsz venni, mint én. Gondolkoztam egy darabig a négy évszakos gumin is, de akárhány blogot olvastam, sokkal inkább negatívan nyilatkoztak róla, mintsem pozitívan. Aztán megkérdeztem néhány autókhoz jól értő ismerősöm és hasonló állásponton voltak ők is, ezért maradtam inkább a hagyományos váltogatós módszernél.
Egészen érdekes egyébként számomra – így laikusként – hogy mennyi mindent tudhat egy gumiabroncs. Például lehet kimondottan defekttűrő kivitelű, vagy erősített. A kiválasztásánál pedig megadhatunk fogyasztásra, zajra, sebességre és teherbírásra vonatkozó értékeket és jelöléseket, hiszen a gumi ezt mindet befolyásolja, nem kis mértékben. Például egyáltalán nem mindegy, milyen kerékkel milyen aszfalton hajtunk el a zajszennyezés szempontjából. Ha mindkettő anyaga és kivitele ideális, az ebből származó zajszennyezés lényegesen csökkenthető volna. Persze ez itthon sajnos még eléggé gyerekcipőben jár, de egyszer majd talán ide is eljutunk.
Nagyon tetszik továbbá az is ezen a honlapon, hogy nem elég, hogy ilyen akciókat csinálnak, de ráadásként már akár a rendelés másnapján házhoz is szállítják a megrendelt terméket. Ha kellően szemfülesek vagyunk, akkor szerzünk egy jó autószerelőt, aki megoldja a centírozást is és kapásból hozzá kell rendelni a gumikat, így egy kör alatt lehet letudni ezt az egész problémát. Persze a mai világban becsületes autószerelőt sem túl egyszerű találni, de ezért olyan fontosak az emberi kapcsolatok és azok ápolása.
Mindig is érdekelt, hogy a gumik jelölési rendszere valójában miből tevődik össze, mi ez a betű és számkombináció rajta. Valahogy odáig sosem jutottam el, hogy ténylegesen utána is nézzek, de most ezt is megtaláltam a korábban említett honlapon. Egyféle jelölési szabványt jelent a következő kifejezés: 195/65 R 15 91T. Részeibe nézve az alábbi információkkal lettem gazdagabb. Az első szám, vagyis a 195 a gumi szélességét jelöli milliméterben mérve. A következő érték, vagyis a 65 egy olyan arányszám, ami a gumi falvastagságára utal, méghozzá a szélességhez viszonyítva. Itt ez konkrétan azt jelenti, hogy az oldalfal vastagsága a gumi szélességének 65%-a, vagyis 195*0,65 = 126,75 mm. A következő karakter egy betű, amely a gumi szerkezeti felépítésére utal. Jelen esetben ez egy R betű, ami azt jelenti, hogy radiál szerkezetű gumink van. Ez annyit tesz, hogy a gumit erősítő kordszálak radiális irányban helyezkednek el az abroncsban. Manapság ez számít standardnek. A következő érték a kerékpánt átmérőjét jelöli collban, tehát 15 coll. Az utolsó előtti érték az úgynevezett terhelési index, amely jelen esetben 91. Ez egy táblázatból kinézhető formában adja meg az abroncsok maximális terhelhetőségét. Végül pedig a T betű a gumi sebességi indexét jelöli, ami az előzőhöz hasonló módon, táblázatos formában adja meg, hogy mekkora a maximálisan a gumival megtehető sebesség. Ezeken kívül még lehetnek jelölések arra vonatkozólag, hogy téli, nyári, vagy négy évszakos gumiról van-e szó, vagy például arról is lehet információ, hogy az abroncs erősített-e, vagy sem.
A lényeg, hogy vagy legalább a saját autónkkal kapcsolatban legyünk tájékozottak ezen a téren, vagy kerítsünk valakit, akiben maximálisan megbízunk és rá merjük hagyni az autók ezzel kapcsolatos feladatait. Nőként ez persze egészen egyértelműnek hangzik, hogy a második megoldás a kézenfekvő, azonban nem árt képben lenni legalább egy kicsit, már csak azért is, hogy ne lehessen minket olyan pofon egyszerűen becsapni. Azért részemről mégis szívesebben vásárolok a vitorláshoz eszközöket, mert valahogy sokkal egyszerűbb témakör. Minden olyan egyértelmű és nincs akkora rontási lehetőség. Na de nem is baj, hiszen ezért van egy hiper-szuper megbízható autószerelőm, aki jól gondját viseli az autóinknak már hosszú évek óta. Szerezzetek ti is egyet!